2019. július 2., kedd

Pelenkáról - alsónadrágra avagy a szobatisztaság 1. rész

A pelenka elhagyását nem bonyolítottam túl egyrészt mert Roland még nem lesz szeptembertől ovis, csak 2020. szeptemberében kezdi így bőven van addig időnk. Illetve a legutolsó védőnői látogatásunk eléggé letett a béka feneke alá, így még úgy gondoltam tolom egy kicsit ezt az egészet. Maga a szobatisztaság egy elég intim, nehéz helyzet, hisz ráeröltetve nem fog menni, nem fog működni a dolog erre meg kell érnie a gyermeknek. Hogyan oldjuk meg, hogyan kezeljük lazán azt, ha a gyermekünk nem akarja az alsónadrágot/bugyit vagy ha minden áron bilizni/WC-zni szeretne?


Nem volt tervem arra, hogy Roland mikor hogyan és mennyi idő alatt lesz szobatiszta. Vagyis ez nem teljesen igaz, ugyanis még tavaly beszereztem a képen látható: Bori szobatiszta lesz könyvet amit párszor el is olvastunk. De ezen kívül nem foglalkoztam a történettel. Főleg, hogy a védőnőnk aki felkelés után 5 perccel érkezett teljesen vissza maradottnak ítélte meg Rolandot mert nem beszélt csak cumizott, hisz még félkómás volt. (egyébként szépen beszél már akár 3-4 szavas mondatokat is erről is érkezem majd hamarosan)

Az utóbbi időben azt vettem észre, hogy Roland cikinek érzi a kakit, ha bekakil akkor nem lehet kiszedni a kakiját csak akkor, ha teljesen elvonulunk és magunkra zárjuk az ajtót. Illetve nagyon érdekelte, hogy éppen kis vagy nagy dolgunkat végezzük, a WC papírt ő adta nekünk. Így vettünk neki egy bilit amit ha szeretett volna használ ha nem akkor nem. Este fürdés előtt/alatt egyre többször szólt, hogy pisilnie kell és sikeresen produkált is a bilibe. 


A szobatisztaságunk első napját ő választotta meg. Mi elsőre a csupaszon rohangálj elvet választottuk mert nem voltam biztos, hogy alsónadrágban tudna e pisilni. Az első nap tökéletesre sikerült em volt egy darab balesetünk sem, szépen pisilt a bilibe. Harmadik nap volt egy félig a szőnyegre félig a bilibe kakilásunk ezt leszámítva az első héten teljesen balesetmentesen estünk túl. Na jó a Balatonon 39 fokos lázzal bepisilt 2x a fürdőnadrágjába.


Egy hét után elkezdtük szépen az alsónadrág megismerését, fel le húzását. Segíteni kell neki mert még nem tudja. Tud már Bilibe kakilni ha akar, de ezt a részt nem erőltetem mondtam neki, hogy nyugodtan mehet a pelusba, kérhet pelust ha kakilni szeretne.


Biztos vagyok abban, hogy a szobatisztaság mindenki számára megterhelő de sikerek elérésével egyre boldogabb időszak lesz a gyermek számára. Hogy mi milyen úton, hogyan mennyi idő alatt fogunk haladni ezen az úton, mikor lesz az alvásoknál szobatiszta az még jó kérdés. Van időnk, hisz nem most megy oviba.

Egy kis segítség azoknak akik most kezdik vagy hamarosan kezdeni fogják: 

Jelek, hogy érett szobatisztaságra:
  • Megnevezi (a maga nyelvén) a pelust és annak tartalmát
  • Nem tűri magán a pisis, kakis pelenkát
  • Megáll a játék közben, vagy elvonul leguggol ha kakil
  • Csak elvonulva lehet pelenkát cserélni
  • Pár órára száraz marad a pelenka


 Nem kell napi 2000X megkérdezni


Aki ismer az tudja, hogy paramami vagyok, kb mindenben így az első napokban körülbelül 5percenként kérdeztem meg, hogy nem kell pisilni? Szólj ha pisilni kell, a Bilibe pisilünk tudod? Egy idő után visszavettem és hiába rengeteg téves riasztás volt, de magától szól. 

Téves riasztások segítése 

Ha napi 3000X szól, hogy pisilnie, kakilnia kell akkor is ha egy csepp sem jön, akkor is segíteni kell. Oda kell vinni, le kell venni a bugyit/alsónadrágot. Támogatni kell a gyermeket hisz neki ez egy teljesen új dolog. 

Kudarcok kezelése

Vannak nyűgösebb napok, balesetek akár vissza esések. A megértés a türelem ilyenkor a legfontosabb. Támogassuk ne szidjuk le, biztassuk, hogy legközelebb sikerül és mondjuk el, hogy következőre szóljon mennyen a bilire WC-re mi itt vagyunk ránk számíthat.

Jutalmazás/ szídás

 Van aki azt az elvet vallja, hogy jutalmazni kell. Én/Mi úgy gondoltuk, hogy ez egy természetes folyamat ami nem azon múlik, hogy mennyire ügyes valaki hanem azon, hogy megérett e már rá. Nyilván az első bilibe pisilés után kapott egy kisautót mert akkor az annyira meglepett, hogy valamit muszáj voltam neki adni.
Ami viszont minden nagyobb sikereknél van, az a tapsolás, a szép volt és az ügyes vagy, büszke vagyok rád elmondása.

Ne zavard össze! 

Vagyis ha egyszer levettük a pelust akkor ne kapja meg napközbenre, csak az alváshoz kapja meg. Ha útközben vagytok akár séta akár autóval mentek akkor se add rá. Na jó én az elején ráadtam, de körülbelül a 10.napon mikor már tényleg minden sétánál száraz volt a pelenka nem adtam rá. Váltó ruha mindig van nálam ha baleset történne illetve az autóban van egy vész bili ha pisilnie/kakilnia kellene. Még egy papír eldobhatósat szeretnék majd beszerezni mert egyenlőre nem megy az állva/guggolva pisilés az utcán.

+Tipp: Ha kocsival megyünk egy eldobható pelenkázó alátétet tegyünk az ülésébe, ha baleset lenne ez felfogja a vizeletet.

Kaki csak a pelusba?
Előfordulhat, hogy a gyermek már hónapok óta nappalra szobatiszta, viszont a kakiláshoz pelenka kell. Nincs baj ez teljesen normális, hisz ehhez lelki érettség kell. "A kaki piszkos, félelmetes, titokzatos dolog ami jobb helyen van a pelenkában, ahol senki nem látja. Ez az ő része amit a bilivel/Wc-vel elvesznek tőle és ettől is félhet. 
Nem érdemes harcolni vele, ha kéri adjuk rá, hisz az az ő része, inkább végezze a dolgát a pelusba mint esetleg a tartogatásból székrekedése legyen.



Minden nap elmondom neki, hogy mennyire büszke vagyok rád! Nem tudjátok elképzelni azt amit érzek, vagyis de aki már ebben benne van tudja. De ez mégis más egy teljes összeomlás után, hogy valamit elrontottál és tényleg lehet igaza van a védőnőnek és hülye a gyereked. Hatalmas sikereket ér el. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése